onsdag 10 juli 2013

Okej läsning men förutsägbart av Simona Ahrnstedt

Simona Ahrnstedts De skandalösa utspelar sig på 1600-talets slut och är en historisk kärleksroman. Greve Gabriel Gripklo är hemma och hans mor har bestämt att han ska gifta sig så det ordnas festligheter på Wadenstierna slott. Magdalena Swärd är en ungmö som har någon form av skandal bakom sig och kommer till Wadenstierna som sällskapsdam till en ung flicka som hoppas bli greve Gripklos fru. Magdalena och Gabriel träffas och mot alla regler så inleder de en het romans. Kanske inte så oväntat eftersom han och hon aldrig skulle kunna bli ett par offentligt enligt dåtidens regler.

Boken var som jag förväntade mig tror jag. Hur den skulle sluta var rätt så förutsägbart. Det störde mig inte eftersom det nog var vad jag förväntade mig. Däremot epilogen kunde lika gärna inte varit med, den irriterade mig. Boken var lättläst, jag kom snabbt in i handlingen och ville läsa vidare hela boken. Som alltid när det gäller böcker som utspelar sig under tider när kvinnans uppgift var att vara vacker, gifta sig och sköta ett hushåll, blir jag provocerad. Det stör mig enormt och jag är glad att inte levde då. Så därför är det trevligt när folk bryter mot etiketten och beter sig annorlunda, lite annorlunda i alla fall. Som helhet var boken helt okej. Skulle tänka mig att läsa någon annan bok av Simona. Det är ju kul när handlingen är i annan miljö än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar