onsdag 29 februari 2012

Dansk deckare

Februari månad är danskt tema i den nordiska läsutmaningen hos Dantes bibliotek. Insåg att jag inte läser alls lika många danska författare som jag läser norska så jag fick fundera ett tag innan jag hittade någon dansk. Det blev Jussi Adler-Olsens deckare Kvinnan i rummet.

Kriminalinspektör Carl Mörck kommer tillbaka till jobbet hos Köpenhamnspolisen efter en traumatisk händelse i tjänsten där en kollega dödats och en annan skadats för livet. Carl Mörck plågas av ett dåligt samvete om det som har hänt. Hos Köpenhamnspolisen tycker Mörck är besvärlig och när en ny avdelning ska startas upp erbjuder de honom möjlighet att leda den avdelningen. Den nya avdelningen ska ta upp gamla olösta fall och kommer kallas avdelning Q. Mörck hamnar i källaren och får en assistent, Hafez el-Assad. Det första fall som de tar upp är den försvunna politikern Merete Lynggaard. Hon har varit spårlöst försvunnen sen 2002. När Mörck börjar nysta i fallet hittar han flera saker som tidigare utredning missat och helt plötsligt är de på väg mot att få någon ljusning i vad som hänt Merete.

Boken är läskig och riktigt spännande. Den är skickligt uppbyggd i sitt berättande. Det dyker hela tiden upp nya delar som pusslas ihop till en lösning och framför allt gillar jag som läsare att kunna vara med och klura ut hur det hänger ihop. Efter en bit in i boken började jag ana vem som var den skyldige och det kändes skönt när slutet kom att jag hade rätt. I vissa deckare tycker jag att det i slutet dyker upp någon helt ny som nämndes på sidan 24 och sen aldrig mer men här är man som läsare med hela tiden.

Jättebra är mitt omdöme. Läs den om du gillar deckare, du lär få en ny favorit. Nu ska jag läsa del 2 och 3 i serien om Carl Mörck.

4 kommentarer:

  1. Funderade på att köpa denna på bokrean, men bestämde mig för att vänta på den i pocket i stället. Det låter som något jag skulle gilla.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst om den här deckarförfattaren på flera bloggar och alla ger den bra omdöme. Dags att läsa alltså.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att den får så bra betyg av dig :D Lovande!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag ställer en fråga på min blogg till de som deltargit i den nordiska läsutmaningen hos Dantes bibliotek:

    http://vastmanbok.blogspot.se/2012/05/fraga-flytta-den-nordiska-utmaningen.html

    SvaraRadera